Äntligen Oktoberfest! Anton och Toni berättar hur Xqrr:en hittade till München och festivalen och vad som hände sedan.

Vår sista morgon i Salzburg började med en tidig väckning och ett snabbt morgonmål, och sedan tog vi med oss alla våra saker och förflyttade oss till tågstationen. Där hoppade vi på tåget som skulle ta oss till vår tredje och därmed sista stad, München. Vi vinkade adjö till Salzburg när vi susade iväg genom vackra Alplandskap belysta av morgonsolen. Efter ett tag körde tåget in i dimma så de flesta bytte från att kolla ut genom förnstret till att stirra på sin datorskärm. Fastän tågresan bara beräknats ta knappa två timmar, var detta tillräckligt för att hinna lämna in lite flera skoluppgifter. När koncentrationen började sakta dala var det allt fler och fler som stängde datorn och började istället spela kortspel eller ivrigt spekulera om det som väntade på oss framme i München. När vi skulle anlända var planen alltså att så snabbt som möjligt ta oss till hotellet för att lämna sakerna där, för att sedan rusa vidare in mot centrum för det som troligtvis alla hade väntat mest på: Oktoberfest!

Förväntansfull stämning i tåget!

Det tog inte länge innan tåget rullade in på München Hbf och det var dags att stiga av: Vi var framme! Nu började Amazing Race i att hitta till hotellet så snabbt som möjligt. Andreas försvann någonstans bland folkmassan på stationen och alla andra försökte så gott de kunde hänga med. En del hade lyckats köpa sin metro-biljett via telefonen och kunde springa rakt till metron, medan andra måste stanna vid en automat för att köpa en. Med klumpiga väskor trängde vi förbi folk och försökte gissa oss till rätt perrong (notera att Münchens metro är snäppet mer komplicerad än vad Helsingforsmetron är). Vissa hann med på den första metron, andra lämnades kvar på perrongen. Att gissa vilken station vi skulle av på kändes lite som att spela lotto, men vi lyckades välja rätt. Ut ur stationen, hoppa på bussen, bli av en stund senare, och efter en kort promenad var vi framme vid hotellet. Trots allt var alla var framme så gott som samtidigt, och vi checkade in. När alla hade lämnat sina väskor i rummen fortsatte vi metro-äventyret tillbaka förbi centrum och mot Oktoberfest-området. Metron var fullproppad med folk i lederhosen och dirndl-klänningar. Dessa människor var påväg till samma ställe, och därför blev återigen vissa lämnade på perrongen. Klockan var 11.45 och vi hade bokat bord till ett av Oktoberfest-tälten 12 prick, så nu var det bråttom. Ju närmare vi kom området, desto bättre blev stämningen. Massor av människor strömmade in åt samma håll, och plötsligt stod det där framför oss: Enorma tält, berg-och-dalbanor och skulpturer i stora mängder så långt ögat nådde.

Nu är vi på festivalområdet! Det finns mycket att se!

Vi rusade in genom porten och försökte hålla ihop samtidgt som vi beundrade de olika  attraktionerna och kioskerna. Vi var tvungna att hitta fram till Löwenbräu-bryggeriets tält där vårt bord stod och väntade på oss med bara några minuter kvar till tolvslaget. Som tur för oss råkar Löwenbräus logo vara ett leijon och därmed hade vi en relativt lätt uppgift i att spana in det enda kolossala tornet med ett lejon på sig. Inga väskor fick tas in till festområdet, och dessutom kontrollerades fickorna vid ingången till tältet. Vi blev visade till vårt bord och slog oss ner. Nu såg vi redan på varandras ansikten att det sakteligen började sjunka in: vi var äntligen på Oktoberfest, inne i ett av tälten, omringade av glatt folk klädda i lederhosen och dirndl-klänningar, skålandes glatt och sjungandes med i sångerna som orkestern spelade.

Redan 12-tiden var stämningen i Löwenbräu-Festhalle i topp!

Bandet spelade oavbrutet tyska klassiker, som ”Ein Prosit”

Skål!

Har någon sett en såhär glad Jannica?

I matväg var det Brezels och grillad kyckling, Grillhendl, som gällde

Xqrr:en köpte Andreas en lustig hatt. Var det maten som influerade valet?

I takt med att Maßen tömdes steg stämning och humör, och strax slog klockan 16.30, vilket betydde att vår bokning tagit slut. Vid det laget hade vi över fyra timmar av öl och bayerska delikatesser bakom oss, och de flesta var redo att vingla vidare för att se vad annat Wiesn hade att erbjuda. Några brände upp sina sista kontanter på tivoliattraktionerna, som efter lite öl i maskineriet verkade alldeles speciellt skojiga. Vissa utforskade godsaks- och souvenirutbudet i de otaliga kioskerna på området, medan andra tog sig till de övriga tälten på festivalområdet. Varje tält upprätthålls av ett av de åtta lokala bryggerierna som har rätt att servera öl på Oktoberfest, och tälten har sina egna specialdrag vad gäller mat, dryck och underhållning. En heltäckande Oktoberfest-upplevelse kan därmed inte uppnås genom att endast besöka ett tält. Exempel på kända tält som även xqrr:en besökte är den enorma turistfavoriten Hofbräu-Festzelt och Hacker-Festzelt med sin bayerska himmel målad i taket.

Anna och Madde utforskar festivalområdet

Den bayerska himmelen över Hacker-Festzelt

Hofbräu-festzelt, ett av de största tälten på Oktoberfest

Fler timmar flöt förbi, mera öl dracks, vissa gick hem, andra hamnade på mer eller mindre intressanta äventyr (om dessa kan nyfikna läsare få höra mer om av exkursionisterna). I slutändan avklarade alla denna fartfyllda dag helskinnade, och vi kunde nöjt konstatera att världens största Volksfest minsann levt upp till sitt rykte!